Čo nemôžete v Barcelone prehliadnuť? A čo robiť, keď vám na check-ine oznámi slečna, že sa nezmestíte do lietadla? O tom bude môj dnešný príspevok.
Barcelona je prímorské mesto v Katalánsku, s 1,6 mil. obyvateľmi,v ktorom sa pohybujete zväčša v dave turistov. Definitívne to nie je mesto, v ktorom zažijete kľud a v ktorom okúsite španielsku náturu či životný štýl. Je to skôr mesto možností a architektúry, dejín a pre mňa vzor usporiadania mestskej dopravy. Pred mojou cestou som nič netušila o človeku menom Gaudí a myslela som si, že tapas je celé menu, nie chuťovka. S bedekerom v ruke nemožno prehliadnuť diela ako Sagrada Família či Parc Guel. Zážitok pri spievajúcej fontáne na vrchu Montjuic alebo výlet na skalný masív Montserrat vnesie trochu prírody a pokoja do rušných dní..
K zaujímavému poznaniu sme prišli na spiatočnej ceste, keď nám slečna na check-ine oznámila, že vlastne uvidíme až pri boardingu, či sa zmestíme do vopred zarezervovaného lietadla s vopred zaplatenou letenkou. Lietadlo odlietalo o 12:10 a o 12:05 (s batožinou naloženou v tomto lietadle) nám a ostatným cca 15 pasažierom bolo povedané, že sa nezmestíme, je treba vyhľadať Customer service danej leteckej spoločnosti a tá nás usmerní. Customer service nás usmernil, priradili nám iný let – s prestupom v Madride s príchodom do Viedne o pol dňa neskôr, ako sme plánovali. Môj kumpán to už raz zažil, štandardný postup bol ale vtedy taký, že pred boardingom všetkých sa spýtal personál pasažierov, či sú nejakí dobrovoľníci, ktorí za určitých podmienok prenechajú svoje miesta tým, ktorí nie sú ochotní čakať. Tými podmienkami môže byť napr. kompenzácia za opozdenie, alebo letenka o rok neskôr na tú istú trasu (v hodnote napr. 25.000 CZK). V našom prípade sme si vyžiadali práva pasažiera v prípade zrušenia letu, meškania letu alebo preplneného letu – pani nám práva odovzdala a súčasne oznámila, že v Madride dostaneme voucher na jedlo za 6-hodinové čakanie na ďalšom letisku a máme nárok na kompenzáciu vo výške 250,- EUR, o ktoré si máme zažiadať cez web. Batožina nám údajne stihla byť presunutá, vo Viedni nás bude čakať.
Dnes držím batožinu už v ruke a včera ráno prišla kompenzácia od leteckej spoločnost na účet. Nedá mi ale nepodotknúť, že voucher na jedlo sme si museli poriadne vybehať, batožinu som vo Viedni nemala, musela som ju reklamovať a kompenzáciu sme museli riešiť cez sťažnosť, nakoľko web nedáva také možnosti. Mne opozdenie nevadilo, nečakali ma doma deti ani som nemusela ísť na žiadne nevyhnutné obchodné rokovanie či do práce, s kompenzáciou ma výlet naozaj nevyšiel na veľa peňazí a predsalen, leteli sme cez nízkonákladovú spoločnosť. Ale boli ľudia, ktorí boli postihnutí, ktorí mali dôležitú akciu na druhej strane, ktorí sa z Viedne o polnoci nemali ako dostať domov alebo ktorí nehovorili po anglicky. Údajne pri veľkom dopyte letecké spoločnosti štandardne overbooknu cca 20% miest pre prípad, že niektorí z pasažierov by neprišli resp. zvyšnými ľuďmi doplnia nenaplnené lety, čiže nemajú dodatočné náklady. Každopádne je lepšie byť pripravený aj na takúto alternatívu a riešiť s chladnou hlavou a trpezlivosťou.