Ženy trápia rôzne neduhy, s ktorými si nevedia pomôcť a hľadajú riešenie. Hormonálna joga je cvičenie, počas ktorého masírujeme vnútorné orgány a žľazy. Preto výsledok cítime rýchlo.

Uverejnil(a)
/ / Pridaj komentár / Značky: , , ,

Neplodnosť, nespavosť, nedostatočná činnosť štítnej žľazy, padanie vlasov, lámavé nechty, migrény, predmenštruačný syndróm, symptómy spojené s menopauzou… Neduhy, s ktorými sa potýkajú mnohé ženy a hľadajú riešenie, ako si pomôcť. 

Jedným z riešení môže byť hormonálna joga. Počuli ste už o nej?

Mirka Bartošová je certifikovaná lektorka hormonálnej jogovej terapie podľa Dinah Rodrigues. Precvičuje hormonálnu jogu pre ženy, aj mužov v Bratislave, aj v iných mestách na Slovensku. Ochotne mi o hormonálnej joge prezradila viac. 

hormonalna-joga-mirka-bartošová

 

Čo je hormonálna joga? 

Hormonálna jogová terapia je zostava cvičení, ktorá nám pomáha aktivovať žľazy. Pomocou cvičení masírujeme a aktivujeme všetky žľazy v tele, aby produkovali hormóny a telo si potom vytvorí rovnováhu. V dnešnej dobe sú naše žľazy často lenivé, alebo existujú poruchy, diagnózy, kedy telo nefunguje tak, ako má. Je to spôsobené hlavne stresom. Stres narúša rovnováhu, najmä tú hormonálnu. Hormonálna jogová terapia nám pomáha tento systém zreštartovať a zharmonizovať. 

Si lektorkou hormonálnej jogovej terapie podľa Dinah Rodrigues. Kto je Dinah?

Dinah je brazílčanka, autorka hormonálnej jogovej terapie. Zostavu cvičení vymyslela približne pred 30 rokmi, v čase, keď mala 65 rokov. Dnes má táto dáma vyše 90 rokov, a je stále aktívna, cestuje po svete a školí lektorov. 

Stretla som sa s ňou niekoľkokrát, pretože Dinah certifikuje lektorov osobne. Vždy, keď je v Európe, nenechám si ujsť príležitosť stretnúť sa s ňou. 

Aký je rozdiel medzi klasickou jogou a hormonálnou jogou? 

Hormonálna joga sa od klasickej hatha jogy líši svojou dynamikou. Používame dychové cvičenia, asány, bandhy, mudry a rôzne iné techniky. Všetko v jednom cvičení. Zameriavame sa hlavne na masáž vnútorných orgánov a žliaz. Preto výsledky prichádzajú rýchlo.

hormonalna-joga-mirka-bartošová

Kto môže cvičiť hormonálnu jogu?

Hormonálnu jogu môžu cvičiť ženy aj muži.

Pôvodne bola zostava určená len pre ženy od 35 rokov. To sa však zmenilo, pretože vážne hormonálne problémy majú dnes aj oveľa mladšie ženy. Cvičiť môžu dospelé ženy od 18 rokov +. Každopádne aj dievčatá v puberte, ak majú hormonálne problémy – napríklad problémy s menštruáciou, migrény a pod.

Hormonálna joga veľmi pomáha aj mužom, majú vlastnú zostavu. Stresom sa im znižuje hladina testosterónu. Cvičenie hormonálnej jogy a jej výsledky si pochvaľujú.

Takisto existuje veľmi účinná zostava pre diabetikov.

Kto nemôže cvičiť hormonálnu jogu?

Kontraindikáciou je rakovina prsníka (hlavne liečba), silný zápal v tele, tehotenstvo, neidentifikované bolesti brucha, veľký myóm, pokročilá endometrióza a osteoporóza, zvýšená funkcia štítnej žľazy. Pri podobných diagnózach je potrebné, aby sa žena poradila s certifikovaným lektorom a prekonzultovala svoj stav. Vo väčšine sa dá cvičenie upraviť na mieru.

Aké problémy pomáha riešiť hormonálna joga, s čím najčastejšie chodia ženy a muži?

Je to rôzne. Napríklad v januári chodilo asi 80% žien s neplodnosťou. Nemali žiadnu zjavnú fyziologickú poruchu. V takýchto prípadoch býva najčastejšou príčinou stres. V strese naše telo reaguje spôsobom „bojuj alebo uteč“. A to je najčastejšia príčina, prečo žena nedokáže otehotnieť. Keď žena eliminuje stres a cvičením naštartuje produkciu hormónov, šance na otehotnenie sa zvyšujú. Výsledky sú vynikajúce.

Často tiež ženy chodia s endometriózou, myómami, so zníženou funkciou štítnej žľazy, s rôznymi menštruačnými ťažkosťami – ako je silná menštruácia, vynechávajúca, polycystické vaječníky, symptómy menopauzy a podobne.

Niektoré ženy trápia migrény, tie sú v 90% hormonálnou záležitosťou.

Škála problémov spojených s hormonálnou nerovnováhou je u žien oveľa širšia ako u mužov, pretože máme viacero pohlavných hormónov, okrem testosterónu aj progesterón a estrogén.

U mužov je to jednoduchšie, keďže majú jeden hlavný pohlavný hormón – testosterón. Mužov trápi hlavne únava, vyčerpannie, stres, často sa sťažujú na úzkosti a depresie, čo súvisí s únavou nadobličiek a nízkou hladinou testosterónu. 

Hormonálnou jogou sa dajú riešiť aj problémy s erekciou, sexualitou. Výrazne sa zlepšuje kvalita spermií.

Aké dostávaš spätné väzby?

Ženy sú vyrovnanejšie, pokojnejšie a uvoľnenejšie. Ľahšie zvládajú stres, cítia sa atraktívnejšie a sú sebavedomejšie. Majú viac energie a chuti do života.

Každej žene sa zlepší kvalita menštruácie. Krvácajú menej, ustupujú bolesti, miznú symptómy PMS a podobne. Žienky v menopauze si pochvaľujú, že sa cítia oveľa lepšie.

Žienkam sa zlepšujú výsledky štítnej žľazy a postupne vysádzajú lieky. 

Máme aj niekoľko hormonálnych bábätiek. Jednej žienke sa podarilo otehotnieť po 11 rokoch a v januári porodila krásneho 4,5 kg chlapčeka. Ďalšej sa podarilo v 40-ke prvý krát konečne otehotnieť. To sú krásne správy, vždy ma zahrejú na duši a vnímam, že to, čo robím má veľký význam.

Každá spätná väzba je pre mňa vzácna, motivuje aj ostatné ženy, dáva nádej. Pre mňa je to navyše ďalšia skúsenosť a poznanie ako veci fungujú a vďaka tomu môžem ďalej rozvíjať a uplatňovať svoje skúsenosti a vedomosti v praxi.

Má hormonálna joga aj iné, vonkajšie prejavy a viditeľné účinky?

Určite. Skrášľuje nás, urýchľuje metabolizmus – kilečká idú postupne dole, naopak príliš chudé ženy môžu pribrať, zlepšuje sa držanie tela, kvalita pleti, vlasov, nechtov. Vlasy prestávajú padať už po dvoch týždňoch cvičenia. 

Žena predovšetkým zoženštie – tvár, dekolt, boky, vytvarujú sa jej krivky, je fyzicky krajšia a je príťažlivejšia, pretože cvičenie jej dodá aj vnútorné vyžarovanie. 

hormonalna-joga-mirka-bartošová

Ako postupovať, keď som sa rozhodla/rozhodol cvičiť hormonálnu jogu? 

Na to, aby si ženy a muži vedeli zacvičiť hormonálnu jogu, musia absolvovať kurz. Cvičenia sú veľmi silné, preto je potrebné ísť do detailov. Dinah zobrala tie najsilnejšie techniky z jogy a východných tradícií a dala ich do jedného cvičenia. Cvičenie sa treba naučiť, je dôležité cvičiť správne. 

Osobne organizujem kurzy v Bratislave aj v iných mestách po Slovensku. Na kurze sa naučíme cvičiť celú zostavu. Cviky si detailne prejdeme, vysvetlíme, naučíme sa ich. Po absolvovaní kurzu si ich môže cvičiť každý sám doma. Pre absolventky a absolventov kurzu organizujem aj opakovacie lekcie, kde si môžu prísť zostavu zacvičiť, osviežiť detaily, opýtať sa otázky, prípadne pravidelne chodiť, ak sa im doma nechce alebo nedá cvičiť. 

Každopádne zostava je určená na cvičenie na doma a dá sa zacvičiť za pol hodinku. Ak chceme pocítiť a vidieť účinky hormonálnej jogy, je ideálne cvičiť zostavu pravidelne. 

Čím častejšie cvičíme, tým rýchlejšie sú výsledky!

Čo znamená cvičiť hormonálnu jogu pravidelne?

4-5 krát do týždňa je ideál, môže sa aj každý deň. 3-4 krát do týždňa je tiež fajn, žena cíti nejakú zmenu. Raz do týždňa je na udržanie formy, no zázraky nečekajme. I keď sa niekedy dejú aj v takýchto prípadoch 😊.

Navrhla si legínky, v ktorých si môžeme zacvičiť.

Áno, milujem farby, av legínach trávim väčšinu času. Aj keď sa trh s legínami zdá široký, nie je ľahké nájsť krásne farby, strih a výborný materiál v jednom. Asi to každá pozná. Na obrázku všetko vyzerá super, realita býva často iná.

Vytvorila som preto vlastnú kolekciu legín, kde som dohliadla na každý detail, sedia ako uliate skoro každej. Nikde sa nezarezávajú, nezliezajú, lichotivo formujú postavu 😊 Príjemný mäkkučký materiál, ako druhá koža. Sama som ich testovala vyše roka a dolaďovala detajly. 

Môžete si vybrať z viacerých dizajnov. Cena je 79 EUR. Dajú sa objednať na: leginky@hormonyoga.sk. (onedlho sa budú dať kúpiť aj na e-shope, na ktorom sa momentálne pracuje.

hormonalna-joga-mirka-bartošová

Nedávno si sa zo skupinkou žien vrátila z pobytu na Srí Lanke. Aké pobyty v tomto roku ešte organizuješ a na čo sú zamerané?

Organizujem zahraničné pobyty s hormonálnou jogou: 2 krát do roka chodievame na ozdravný pobyt na Srí Lanke. V ajurvédskom centre v lone panenskej prírody spájame hormonálnu jogu s ajurvédou. Okrem toho podporujeme oddych a relax inými aktivitami ako je tvárová joga, tao, a podobne. Je to úpný reštart celého organizmu. Človek odíde ako vymenený.

Okrem toho organizujem dovolenku v Chorvátsku s hormonálnou jogou. A to pravidelne niekoľko rokov. Dovolenkujeme si a zároveň cvičíme hormonálnu jogu, alebo klasickú jogu, tvárovú jogu, na čo máme chuť. 

Kde Ťa môžeme najbližšie stretnúť?

Aktuálnu ponuku kurzov nájdete na mojej stránke www.hormonyoga.sk  

Viac o hormonálnej joge, kurzoch, reakcie absolventiek a ochutnávky nájdete na webe http://www.hormonyoga.sk a FB stránke https://www.facebook.com/hormonyoga.sk/.


Články o ďalších inšpiratívnych ženách:

Zdravé pečenie

BeFresh – zdravé sladkosti

Lifereset – ako žiť slobodnejší život

 

0
 Ak sa vám tento článok páčil, dajte hlas autorovi! 

Pridaj komentár

*