V posledných rokoch naberajú na obľube pracovné pozície, ktoré je možné vykonávať z celého sveta. Rozmach internetu a sociálnych sietí stiera akési pomyselné hranice v striktne stanovených napĺňach práce, ktoré zamestnanec vykonáva. Stále viac narastá záujem o online marketing a s ním spojené odbory, ktoré nám umožňujú pracovať na home office alebo aj z iného kúta Zeme.
Prácu z domu som si vyskúšala už aj ako freelancer, ale aj ako „zamestnanec“. A musím sa priznať, že mi to nikdy nešlo. Ako freelancer som sa do toho pustila príliš skoro, nakoľko som nemala dostatok:
- skúseností,
- klientov,
- referencií.
To ale vidím až dnes. 🙂
Od fungovania na voľnej nohe som upustila a začala som si hľadať stálu prácu. Trvalo to nejaký čas, no bola som trpezlivá, až kým som nenašla svoj dreamjob, v ktorom mám, okrem iných pre mňa dôležitých vecí, možnosť pracovať z domu, ak potrebujem. Ani tu mi to však nešlo ľahko, a tak som sa začala zamýšľať nad tým, ako to zmeniť.
Uvedomila som si, že vo svojej izbe na to jednoducho nemám správne podmienky.
Čo si myslím, že v domácej kancelárií nesmie chýbať?
Efektívne podmienky pre home office
1 Pracovné návyky
V prvom rade je potrebné oddeliť pracovné povinnosti od tých domácich. Počas home office pracovnej doby sa vždy naplno venujem taskom, ktoré mám. Neupratujem, nerozptyľujem sa, nenechám sa rušiť, nevarím, atď. Snažím sa dodržiavať rovnaký režim ako v kancelárii.
2 Disciplína
Disciplína súvisí s prvým bodom. V rámci dvojky mám na mysli, najmä dodržiavanie času a stanovených úloh. Pri home office vstávam síce trocha neskôr, ako keď idem reálne do práce, no svoj pracovný deň začínam v rovnaký čas, teda okolo 9:00 ráno. Obedu venujem rovnaký čas ako v kancelárii a takisto aj káve.
3 Prostredie
Bolo pre mňa kľúčové. Naučila som sa zatvárať si dvere a dávať si aj doma sluchátka do uší, tak, aby som bola vo vlastnom svete. Tiež som si kúpila dostatočne priestranný stôl a stoličku, ktorá síce nie je výhrou, no je lepšia ako tá predtým. Keď pracujem, mám na stole len veci, ktoré potrebujem. Notebook, diár, zošit na poznámky a svetlo, ak nie je práve slnečno.
Ak by som z domu mala robiť častejšie ako kancelárie, určite si zaobstarám monitor, klávesnicu a myš. A lepšiu stoličku 🙂
Ostatné veci, teda komunikáciu s kolegami a klientmi, prioritizovanie úloh či reakcie na ASAP situácie, riešim rovnako ako v kancelárií. Super tipy nájdete aj tu.
