V spoločnosti panujú rôzne stereotypy, ktoré sa len ťažko vyvracajú. Jedným z nich je aj tvrdenie, že s automatickou prevodovkou jazdia buď ženy, alebo menej zdatní šoféri. Avšak takéto škatuľkovanie počuť už len na európskych cestách. V Amerike by sme auto s manuálom našli len sporadicky. Aktuálny trend však ukazuje, že autá s automatom sú na vzostupe už aj v Európe.
V spoločnosti je zakódované, že automatické prevodovky majú predovšetkým silné autá s väčšou spotrebou, ktoré sa preháňajú po nekonečných amerických „highways“. Toto ale s výnimkami platilo naposledy v minulom tisícročí. ,,Automatické prevodovky sú na vzostupe. Hlavne preto, že sa autá s automatmi stali dostupnejšími a automobilky ich začali vyrábať aj do slabších áut, pretože je po nich stále väčší dopyt,“ hodnotí Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car, ktorá patrí do siete autoservisov ProfiAuto. Odborník vyvracia tiež mýtus, že automat znižuje spotrebu paliva: ,,Je to veľmi špecifické a u každého vodiča je to inak. Všeobecne sa ale dá povedať, že pokiaľ poznáte cestu, ktorú máte pred sebou a podľa toho jazdíte, tak je manuálna prevodovka vždy úspornejšia ako automat. Veľa závisí aj od štýlu jazdy, zvyklostí vodiča a od samotného vozidla,“ dodáva Rudolf Staník.
Automatickú prevodovku servisujte po 90 000 – 120 000 kilometroch
U výrobcov automatických prevodoviek sa pomerne často môžete stretnúť s informáciami, ktoré hovoria, že s nimi nemusíte vôbec chodiť do servisu. Takéto tvrdenie však Rudolf Staník z AZ Car-u odmieta: ,,My vždy odporúčame servis po 90 000 – 120 000 kilometroch. Zákazník tým výrazne predĺži životnosť prevodovky a taktiež vylepší jej funkciu. Naviac servis automatu rozhodne nie je nákladnejší než servis manuálu.“ Pokiaľ sa neriadite heslom, že je náplň v automatickej prevodovke doživotná a meníte olej pravidelne, tak sú podľa odborníka náklady s spojené s prevádzkou zanedbateľné a výrazne nižšie ako pri manuálnej, pri ktorej meníte spojku (dnes už s dvojhmotným zotrvačníkom), čo je nemalá investícia. Je pravdou, že aj v automatickej prevodovke sa vám môže pokaziť hydromenič, a ten vie celú ekonomickú situáciu odvrátiť v prospech manuálu. ,,Keď však zoberieme do úvahy, koľko sa predá zotrvačníkov do manuálov, tak počet opravených hydromeničov je v porovnaní s týmto číslom len zanedbateľné percento,“ pripomína Rudolf Staník.
Pokiaľ manuál „šklbe“, niečo nie je v poriadku
Indícií, že vaša prevodovka nefunguje tak, ako by mala, je hneď niekoľko. Najbežnejším príznakom je mykanie pri preraďovaní, následne auto nezmyselne preraďuje a predtým ako zaradí iný stupeň, zbytočne vytočí motor. Extrémnym prípadom je, že sa auto na polohu D vôbec nerozbehne.
Pri nesprávnom zaobchádzaní sa môžu problémy s prevodovkou prejaviť už po 40 000 najazdených kilometroch. Ich výmena vás môže stáť 800 až 3000 eur. Odborníci radia, aby ste si po najazdení 90 000 km pri najbližšej návšteve autoservisu nechali skontrolovať olej v prevodovke. ,,Niektorí výrobcovia síce ponúkajú doživotnú garanciu oleja v automatickej prevodovke, ale táto životnosť nemusí trvať dlho. Preto si pri návšteve autoservisu nechajte skontrolovať olej v prevodovke,“ radí Rudolf Staník.
Vyradiť s automatom? Rozhodne nie!
Keď s manuálnou prevodovkou jazdíte z kopca, často vyraďujete rýchlosť do neutrálu, čo však nie je veľmi bezpečné a ani ekonomické. Rozhodne to platí aj v prípade automatov. ,,Vyraďovanie do neutrálu znižuje schopnosť mazania automatickej prevodovky. Rovnako neodporúčam ani vyraďovanie na červenej. V podstate tým prichádzate o komfort, ktorý automatická prevodovka prináša,“ mieni odborník z AZ Car-u. Častou chybou je aj to, keď vozidlo odstavíte na kopci a zaradíte len P. Tento stupeň nenahrádza ručnú brzdu a prevodovku tým značne zaťažujete. Motor pri automatickej prevodovke nevytáčajte. To je hlavná poučka vzťahujúca sa na automaty. Riskovali by ste úplné zničenie prevodovky.